Türkçülük fikri tarih kitaplarımız da hep büyük Osmanlı Devleti'nin son dönemlerinde çıkmış bir fikir olarak gösterilir.Turancılık fikri ile de ayrı gösterilir, peki bu ne kadar doğru? Peki savaşarak yaşamış bu Türk milletinin, bu aziz ve kutsal fikri onların yazdığı gibi veya o dönemin toplulukçularının tanıımladığı gibi bir fikir mi?
Farklı farklı tanımlar yapılmış bu fikir konusunda,çoğuna değinmek isterim.
Osmanlı Döneminde Türkçülük ve Turancılık
O dönem için Osmanlı'nın kurtuluşu ve yıkılışı için birden fazla topluluk ve fırka kuruldu.Kurulan fırka ve topluluklardan Türkçüleri ve Turancıları ayıran kısım ise milletin kurtuluşu için kurulmasıdır.
Türkçülük→Anadolu topraklarında yaşayan Türklerin oluşturacağı ulusal bir devlet yaratma düşüncesidir.
Turancılık→Adriyatik'ten çin Seddi'ne kadar olan topraklarda yalnızca Türklerden oluşan ve bütün dünya Türklüğünü tek bir bayrak altında toplamayı amaçlayan siyasal düşüncedir.
O dönemin fikir mimarlarının bilmediği bir şey vardı aslında bu iki fikir birbirine bağlı ve tanımlamalarda kısmen doğruydu.Gelelim diğer düşünür profesör ve fikir adamlarının tanımlarına.
Fikir Adamlarının Tanımları
Nejdet Sançar ↓
''Türkçülüğün hedefi ve ana davası Türk'tür.Bu hedef ve ana davada birleşenlere düşen vazife birlik halinde bulunmaktır.Ne hedefe varmak için seçilen yollar ne de teferruat,Türk milliyettçilerini birbirinden ayırmamalıdır.''
Aslında döneminin büyük Türkçü fikir adamlarından olan Nejdet Sançar tam tanım yapmamakla birlikte bu günde birbirini taşlayan,birbirinden ayrı duran Türk Milletçilerine bir sitemde bulunmuştur.Peki neden doğru bulduğu bir tanımı yapmadı belki doğru bir tanım bir arada tutacaktı.Bu soruların cevabını yazının devamında bulacağız.
Zeki Velidi Togan
''Siyasi Türkçülükle alakam yoktur.Türkçülüğü,Türkler arasındaki kültür münasebetleri olarak kabul ediyorum.Ben bu kültür münasebetlerinin tarihini öğrenerek tespit etmekten büyük haz duyarım.Türk kültür birliğinin yalnız tarihi bir hakikat olarak kalmayıp istikbalde de hayatta tecellisine tam olarak inanıyorum.''
İlk cümlesi ile kendini koruma altına mı aldı yoksa bir eğitimci olarak siyasetten mi uzaklaştı.Dönemine göre yorumlanabilecek bir durum fakat konu bu değil.Türkçülüğü sadece bir kültür bağına iliştirip sonrada bunları araştırdığını söylemiş ama neden kaçmak istemiş tartışılır.Son cümlede de sahip çıktığı bir fikir olduğunu ve bu fikrin gelenekte değil gelecekte tecelli edeceğine inanıyor.Gerçek bir Türkçüdür aslında Zeki hoca yaşadıkları ile fakat bu tanım pek tatminkar değil.
Reha Oğuz Türkkan
''Türkçülük,Türk soyunun kabiliyetindeki üstünlüğe inanmak ve üstünlüğü -bütün Türklük için- her sahada daima daha fazla yükseltmek gayesiyle gereken prensipleri gütmeyi ve bu uğurda kudretimizin , enerjimizin son zerresine kadar çalışmayı emreden ülküdür.''
Geride bıraktığımız diğer fikir adamlarına göre aslında doğru bir tanım yapmıştır.Ulu milletin üstünlüğünü kabull edip ona göre çalışmak bu bence biraz da olsa yeterli.
Hüseyin Nihal ATSIZ
''Türkçülük, büyük Türk Eli'nde, Türk uruğunun kayıtsız şartsız hakimiyet ve istiklali ile Türklüğün her yönden bütün milletlerden ileri ve üstün olması Ülküsüdür.''
Gelelim Gök Bilge Atsız Ata'nın tanımına.Aslında pekte yoruma açık bir tanım yapmamış.Direk olduğu gibi üstün olmak ve üstünlüğü kanıtlamak için Türk uruğunun bir ve bütün olarak birleşmesi ve çalışması gerektiğini bir ülkü yani bir hedef olarak tanımlamış şu ana kadar ki en belirleyici tanımdır.
Caner KARA
''Türk ırkının menfaati için, dünya Türklüğünün tamamına göre, bir Türk tarafından yapılan işin adına Türkçülük denir.''
''Türklük için, Türk'e uygun iş yapmayı yaşam şekli haline getirmiş ,huy edinmiş, meselelere Türklüğün menfaati açısından bakan Türk'e Türkçü denir.''
Ve gelelim günümüz Türkçülerinin lideri Caner Kara'nın tanımına; aslında ''Kara Beçkem'' adlı kitabında daha detaylı bilgiler verdi fakat ben bu kadarını aldım.Bu tanım gayet yeterli ve olması gereken sözlük tanımıdır.Türkçü'nün, yalnız Anadolu da olmayacağını,yalnız kültür birlikteliğini benimsemeyeceğini ve yalnız üstünlüğü kabul edip çalışmayacağını aslında hepsi için ama tüm Türklük için yapılması gerektiğini belirtmiştir.Bu da günümüz Türk milletçilerine birlikte olmaları için, dağılmadan, yılmadan ve kanlarının son damlasına kadarr çalışmaları gerektiğini anlatan bir tanım.
Yorumlar
Yorum Gönder